Η Χοληστερίνη Μύθοι – Χοληστερόλη και Συμπτώματα

Η Χοληστερίνη Μύθοι – Χοληστερόλη και Συμπτώματα

Η χοληστερίνη μύθοι και πραγματικότητα

χοληστερολη συμπτωματα

Υπάρχει πολύ παραπληροφόρηση γύρω από τη χοληστερόλη και τη δυσλιπιδαιµία

Η χοληστερίνη είναι βασικό συστατικό των μεμβρανών των ζωικών κυττάρων και είναι απαραίτητη για τη ζωή.
Ωστόσο, όταν βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα στο αίμα, αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η χοληστερίνη, μαζί με άλλες ουσίες, όπως το λίπος και το ασβέστιο, συσσωρεύεται σε πλάκες στα τοιχώματα των αρτηριών. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό στενεύει τα αιμοφόρα αγγεία και μπορεί να οδηγήσει σε επιπλοκές, όπως είναι το αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και η καρδιακή προσβολή.

1. Είναι πάντα η χοληστερόλη κακή – ΜΥΘΟΣ!

Όπως αναφέρθηκε στην εισαγωγή, η χοληστερίνη είναι ζωτικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών. Εκτός από τον δομικό της ρόλο στις μεμβράνες, είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την παραγωγή στεροειδών ορμονών, βιταμίνης D και χολικού οξέος.

Έτσι, αν και τα υψηλά επίπεδα αποτελούν παράγοντα κινδύνου για ασθένειες, χωρίς χοληστερόλη δεν θα μπορούσαμε να επιζήσουμε.
Η χοληστερόλη μετακινείται στο σώμα μέσω των λιποπρωτεϊνών, οι οποίες είναι ουσίες που αποτελούνται από λίπος και πρωτεΐνες.

Η μεταφορά αυτή πραγματοποιείται με δύο κύριους τρόπους.

Η λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας (LDL)

Η LDL  μεταφέρει τη χοληστερόλη από το ήπαρ στα κύτταρα, όπου χρησιμοποιείται σε διάφορες διαδικασίες. Οι άνθρωποι μερικές φορές αποκαλούν την LDL “κακή” χοληστερόλη, επειδή τα υψηλά επίπεδα LDL χοληστερόλης στην κυκλοφορία του αίματος αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας (HDL)

Η HDL αναφέρεται συχνά ως “καλή” χοληστερόλη, επειδή μεταφέρει τη χοληστερόλη πίσω στο ήπαρ. Μόλις φτάσει εκεί, η χοληστερόλη απομακρύνεται από το σώμα, μειώνοντας έτσι τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Με φυσιολογικό σωματικό βάρος, μπορώ να έχω υψηλή χοληστερόλη;

” Ναι, μπορείτε!”
Ακόμη και αν έχετε φυσιολογικό βάρος, η χοληστερόλη σας μπορεί να είναι μη φυσιολογική. Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τη χοληστερόλη σας είναι οι τροφές που τρώτε, οι συνήθειες άσκησης, το αν καπνίζετε και πόσο αλκοόλ πίνετε.

Οι άνθρωποι που έχουν φυσιολογικό σωματικό βάρος μπορεί να έχουν υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, ενώ κάποιοι άνθρωποι που είναι υπέρβαροι μπορεί να μην έχουν υψηλή χοληστερόλη. Τα επίπεδα χοληστερόλης επηρεάζονται από τα στοιχεία της κληρονομικότητας, τη λειτουργία του θυρεοειδούς, τα φάρμακα, την άσκηση, τον ύπνο και τη διατροφή.

Υπάρχουν επίσης παράγοντες που δεν μπορείτε να τροποποιήσετε και οι οποίοι μπορούν να συμβάλουν στην υψηλή χοληστερόλη, όπως η ηλικία σας και η κληρονομικότητα.

Top 10 Take-home Messages From the 2018 ACC/​AHA Cholesterol Guidelines

Όταν έχω υψηλή χοληστερόλη έχω συμπτώματα; ΜΥΘΟΣ!

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η υψηλή χοληστερόλη δεν θα προκαλέσει συμπτώματα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνιστάται να κάνετε περιοδικές εξετάσεις αίματος για τον έλεγχο της υψηλής χοληστερόλης. Η ηλικία έναρξης του ελέγχου και η συχνότητα του ελέγχου καθορίζονται από τους ατομικούς σας παράγοντες κινδύνου”.

Τα μόνα “συμπτώματα” με τα οποία μπορεί να συνδεθεί η υψηλή χοληστερόλη θα ήταν τα όψιμα συμπτώματα, όταν η υπερβολική συσσώρευση χοληστερόλης ευθύνεται για βλάβες και αποφράξεις στην καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία. Αυτό προκαλεί πόνο στο στήθος (στηθάγχη), καρδιακή προσβολή ή ακόμη και αιφνίδιο θάνατο.

Είναι οι στόχοι της χοληστερόλης ίδιοι για όλους; ΜΥΘΟΣ!

Σίγουρα όχι! Το επιθυμητό επίπεδο χοληστερόλης βασίζεται στο αν έχετε ιστορικό ορισμένων ασθενειών και στον κίνδυνο εμφάνισης αυτών των προβλημάτων, ο οποίος βασίζεται σε πράγματα όπως η ηλικία και το αν έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση.

Για όσους από εμάς δεν είχαν καρδιαγγειακά προβλήματα, η χοληστερόλη LDL (η “κακή” χοληστερόλη) θα πρέπει να είναι μικρότερη από 100 mg/dl. Αλλά αν έχετε καρδιακή ή αγγειακή νόσο – ιστορικό καρδιακής προσβολής, εγκεφαλικού επεισοδίου ή άλλης αρτηριακής αγγειακής νόσου – και ειδικά αν έχετε διαβήτη, ο στόχος της LDL χοληστερόλης θα πρέπει να είναι μικρότερος από 70 mg/dl, αν όχι χαμηλότερος.

 Τι μπορώ να κάνω για να έχω φυσιολογικό επίπεδο χοληστερίνης;

Εκτός από τη λήψη φαρμάκων για τη μείωση της χοληστερόλης σας (σπάνια η πρώτη λύση), μπορείτε επίσης να βελτιώσετε τη χοληστερόλη σας διατηρώντας ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος, τρώγοντας τις σωστές τροφές, κάνοντας γυμναστική, αποφεύγοντας το κάπνισμα και την υπερβολική χρήση αλκοόλ”.

Η διατροφή και η άσκηση είναι πάντα τα πρώτα βήματα και παραμένουν εξαιρετικά σημαντικά. Οι στατίνες είναι πολύ αποτελεσματικές στη μείωση της χοληστερόλης και είναι ασφαλείς. Υπάρχουν από το 1987, με τις νεότερες στατίνες να σχετίζονται με βελτιωμένη αποτελεσματικότητα, ασφάλεια και λιγότερες παρενέργειες”.Η Δοκιμασία Κόπωσης – Τεστ Κοπώσεως

Οι νεότεροι ενέσιμοι αναστολείς PCSK-9 έχουν επίσης αποδειχθεί ότι μειώνουν σημαντικά τη χοληστερόλη σε επίπεδα που δεν έχουμε ξαναδεί.
Είναι επίσης ασφαλείς και προκαλούν λίγες παρενέργειες.

Παίρνω στατίνες, οπότε μπορώ να τρώω ό,τι θέλω! ΜΥΘΟΣ!

Εάν τρώτε ό,τι θέλετε και καταναλώνετε θερμίδες υπερβολικά, θα πάρετε βάρος. Όταν παίρνετε υπερβολικό βάρος, ειδικά γύρω από την περιοχή της κοιλιάς σας, μπορεί να αναπτύξετε μια κατάσταση που ονομάζεται μεταβολικό σύνδρομο, η οποία είναι μια προδιαβητική κατάσταση”.

Οι στατίνες δεν είναι φάρμακα που μειώνουν το βάρος. Η δουλειά τους είναι να μειώνουν την “κακή” LDL χοληστερόλη και η δουλειά σας είναι να φέρεστε στο σώμα σας με σεβασμό, που περιλαμβάνει και το τι τρώτε.

Είμαι κάτω των 40 ετών, οπότε δεν χρειάζεται να ελέγχω τη χοληστερόλη μου! ΜΥΘΟΣ!

Όσο περισσότερο τα αγγεία σας βρέχονται με αίμα που περιέχει πολύ υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου αργότερα στη ζωή σας. Οι συστάσεις αναφέρουν ότι ο πρώτος έλεγχος της χοληστερόλης πρέπει να γίνεται κατά την εφηβεία, ενώ αν έχετε ισχυρό οικογενειακό ιστορικό, θα πρέπει να ελέγχεται νωρίτερα”.

Cholesterol Goals & Guidelines CME / ABIM MOC / CE

Dr Brown reviews current guideline recommendations for the management of cholesterolemia.

Συνοπτικά

Ενθαρρύνω τους ασθενείς μου να κάνουν ερωτήσεις και να ερευνούν πάντα τις ιατρικές τους ανάγκες. Όμως, σας παρακαλούμε να γνωρίζετε ότι υπάρχει αρκετό “λανθασμένο” υλικό στο διαδύκτιο, που είναι ψευδές και παραπλανητικό.
Αποκτήστε πρόσβαση σε αξιόπιστες ιστοσελίδες και πιστέψτε τα επιστημονικά κείμενα που δημοσιεύεονται από ανθρώπους που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην αντιμετώπιση των καρδιακών παθήσεων.

ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ ΚΑΦΦΑ ΙΛΧΑΜ

Διονυσίου Αρεοπαγίτου 3,

Αθήνα 117 42

Σας κάνει κακό το φαστ φουντ; Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Όφελος Από Το Ελαιόλαδο Που Μπορεί Να Σας Εκπλήξει!